My precious kitties

PitaPata Cat tickers

Tuesday, March 5, 2013

Siapa Beruntung?

Assalamualaikum

Hai darls darls sume.. ape khabar u ollsss? I ollss baik-baik aje.. (wooowww very the artis cara sapaan). well malam ni tetibe kerie terasa cam rajin bercampur baur dengan semangat plak nak menaip entry. tengok title post kerie, sangat berbisnes tau!!! ade untung untung bagai. sejak bile plak kerie terlibat dengan bisnes? macam tak masuk akal je, Ohhh rupanya dalam mimpi saje. ekeke. 

Bercakap pasal untung rugi ni, kerie nak tanya kalian satu soalan, korang semua ni nak rugi ke nak untung? soalan macam mintak penampo tak? eheh.. mane ade orang nak rugi kan? semua olang pun mau wonnnggg punya lah pun... kerie pon kalau bleh nak 24 jam untung tanpa batasan. Tapi apa kan daya, keuntungan takkan datang bergolek ibarat ayam golek bergolek-golek di atas api pemagang di kala bulan ramadhan. Chup.. Di sini bukan ayam golek fokus kita ya! kerie tak bermaksud orang yang dapat makan ayam golek masa bukak puasa di bulan ramdhon adalah orang yang beruntung.. ayam golek di sini cuma unsur metafora bertujuan untuk bagi keyboard korang basah akibat air liur meleleh. Apabila keyboard basah maka akan rosak maka korang da takleh jadi key board worrior maka padan muka korang maka... err.. ok da lari tajuk. Baiklah, berbalik kepada fokus kita iaitu pemahaman dan penilaian seseorang terhadap maksud untung rugi. Di zaman orang duk pakai talipon bijak pintar dan cerdik ni kita boleh lihat, balik-balik lam instagram kalau kite letak gambar makanan sedap ke orang akan komen "untung lah.." Di sini kita boleh lihat bahawasanya seseorang yang  dapat makan makanan sedap adalah seseorang yang beruntung. ya dan keuntungan akan berganda kalau si pemakan tu cun. pasti ramai yang kata, "orang cun makan makanan sedap, untung lah.." hek.. adeke orang penah komen camtu kat gambar korang? kalau takde maknenye korang memang tak cun ataupun korang tak beruntung.  haha. Tak lah.. kerie main-main je.  ok k k... jangan la majuk. kite gurau senda di kala hati berduka saje...heeee.. kerie pon tak penah jumpe komen camtu setakat ni. Orang Malaysia ni kaya budi bahasa, takkan la nak menyinggung hati dan perasaan dengan bermanis mulut begitu skali. :P

Ok lah, sebenarnya apa yang kerie nak sampai kan  lam blog ni adalah bedasarkan pemerhatian dan pandangan kerie, insan yang kerdil ini tapi saiz badan ala gergasi lemak bertimbun spare tyre belambak, setiap orang mempunyai pemahaman dan penilaian yang berbeza terhadap maksud untung dan rugi. Ade yang rasa ada duit banyak macam.. err datin seri R tu manyak wunnnttooong woo. Ade yang rasa tak, sekadar macam dato' siti pon da ok. Ada yang rasa bermuka kacak atau cantik sangat menguntungkan sampai bleh jadi model pelakon blogger hebad abad ini kan? ade yang rasa bleh kawin dengan nora danish sangat menguntungkan. tapi... semua tu untung itu dapat di mana kawan-kawan? di dunia saja. di akhirat abadi? tak tentu lagi kan?? huk huk hukk.. tak semua orang pk nak untung akhirat dari untung dunia. Boleh kah kite dapat dua2? untung dunia akhirat? hmmm... ce pk dalam2. mampukah kita? Dalam Islam dan dalam al-Quran tak pernah cakap orang kaya raya di dunia adalah orang yang beruntung, tak pernah cakap orang yang bermuka cantik/kacak adalah orang yang beruntung dan.. tak pernah cakap orang yang kahwin dengan orang yang cantik/kacak adalah orang yang beruntung.Tak pernah. Tapi dalam Islam, orang yang beruntung ialah orang yang dalam hidupnya, siapa pun dia, apa pon yang dia buat, macam mana pun rupa dia, dia tetap menyembah dan mengabdikan diri pada Allah. Orang yang beruntung adalah orang yang kenal TuhanNya, apa pun berkaitan dengan dirinya, dia mampu relate kan dengan TuhanNya. Orang yang beruntung ialah orang yang bersyukur dengan nikmat Allah, Itu lah orang beruntung...

Maka.. tak perlu riak, tak perlu berlagak, tak perlu menunjuk, tak perlu rasa cukup dan gah bila keberuntungan yang korang dapat tu bersifat sementara dan keduniaan. Sekiranya korang dapat semua nikmat2 tu tapi tak mampu mengenal, beriman dan bersyukur kepada Allah. Tak mampu untuk bersolat lima waktu, tak mampu berusaha untuk melakukan apa yang diperintahNya dan meninggalkan apa yang dilarang, maka sesungguhnya korang adalah di kalangan orang yang berada di dalam kerugian yang nyata.. Nauzubillah. Dunia ni kalau kita kejar bersungguh ternyata tiada apa yang kita dapat. Tapi akhirat.. selama-lamanya bahagia di sisi Allah. Bila sampai masanya, takkan kita taknak jumpa dan bahagia di sisi Pencinta kita yang setia yang sentiasa memberi nikmat dan kasih sayang yang tak pernah putus? Teliti n pk dalam-dalam, jangan guna rasional akal tapi guna hati yang bersih. ;)

Amboi ko.. bertazkirah nampak kerie. Korang jangan plak cop kerie sebagai ustazah jadian ke, ustazah express ke. jangan. Kerie pun budak baru belajar. sekadar perkongsian demi kasih sayang kerie kepada saudara seislam. Kalau salah tolong tunjukkan. Terima kasih. K sampai sini, kerie mengundur diri. Bai.. Assalamualaikum.

1 comment:

S a y a T i e r a said...

Assalamualaikum kerie. datang lawat awak pulak.. :)

kita pun nk jd org beruntung..tp kdg2 mmg teruji dgn keseronokan dunia yg melalaikan tssk...

apepun, nice entry. Follow kerie la, sudi2 la follow tiera heee (tak malu kan :p )