My precious kitties

PitaPata Cat tickers

Friday, June 17, 2011

Hati oh hati: Suka versus tak suka

Assalamualaikum..:)

hey..

kerie menulis lagi. ok today kerie nk ckp psl perasaan manusia ni senang sangat berubah. soal hati mmg complicated. hmm.. rase jemu, rase boring.. rase nk cuba yg baru.. semua org ade rase bnda ni. tapi.... terpulang pd hati masing2 untk membuat langkah yg bijak. bercerita soal hati.. hati ni mmg susah nk dijelaskn... kdg2 kite pon xtau nape kite suke org tu.. mcm mne kite boleh suke.. n bile da suke.. tetibe lame sikit.. boleh jd rase jemu dan mula berpaling arah. nak salahkan sape? nk salah kn si polan yg berubah hati?? hmm.. rasenye tak guna lgsung nak buat mcm tu sebab perasaan ni x boleh nk dipaksa. bagi kerie, kalo org kate tak suka, tak ingin, takde jodoh, takkan nak kawen dgn kite.. bermaknenye.. semua nya sudah beraikhir. tak perlu la anda semua nk berusaha, nk cuba atau nk cari jalan penyelesaian.

hati oh hati..





ungkapan yang sering kerie sebut dimulut dan di dlm hati.. :) 

knape??

sebab hati sgt sukar dijelaskan. ape yg di dlm hati boleh dizahirkan dan boleh disembunyikan.. sbb.. hanya kita dan Allah sahaja yg tau apa di dalam hati kita. tetapi.. kdg2 ade jugak mse kite sndiri x tau dan x sedar apa yg kite rase dlm hati kite.. sbb itu kite digalakkan memohon petunjuk dari Allah.. spy tdk tersilap langkah.

why why why... topic entry kali ni tajuk suka versus x suka...

sbb ia berkaitan dgn hati bile suke n hati bile x suke...

biasanya org ni.. bila hati dia suke.. pertama kali jpe da jatuh cinta.. smpi kan kelu lidah dan tak mampu berkata2.. ha.. mase ni.. apa pon sanggup diredah.. apa pon sanggup dilakukan.. mula2 cari line.. mcm mne nk cucuk jarum smpai bermula la proses suai kenal.

ohhh.. biasanya mase ni. si polan akn cube sedaya upaya impress si pujaan hati..

bawak pg restoran mahal2.. mne penah makan kt warung bese2 ni...

apa saja snggup dilaku kan.. drive beribu kilometer pon sanggup untk si pujaan hati.. baru si pujaan lahirkan hasrat hati terus offer diri sndiri untk dihambakn... terus amik cuti sbb nk bawak kn si pujaan hati ke tmpat yg di ingini...

mase tu.. ungkapan manis mmg x penah berhenti.. bile si pujaan hati msg.. pgl..

"u..."

terus reply..

"ye sy syg..."

lagi.. bile si pujaan hati tnye..

nape u suke i??

si polan menjawab..

"sbb u cantik. baik.. i tgok u first time.. trus terpikat.."

(ayat tak boleh pakai la ni.. baik buang msuk longkang.. jgn sng2 pecaya tau..)

betapa romantik.. betapa manis nya tindakan dan perbuatan bila hati tgh suka...

TAPPPIIIII...

setelah hbgn mencecah hmpir berbulan2.. hati sudah mula penat, jemu, bosan.. si pujaan hati ni x spotting la.. xleh buat lebih2.. da la x seksi.. x pg clubbing.. pakai tudung.. kolot. 

mata plak da sedap menjamu si genit berpakaian seksi.. tak pernah komplen soal agama..nmpk cool je...

hmm.. hati mase tu dari suka terus bertukar... I DON'T HAVE FEELINGS TO YOU ANYMORE!! out of sudden.. tetibe.. xde angin xde ribut xde petir xde taufan.. yg si bekas pujaan hati ni.. tertnya2...
WHAT'S WRONG? WHAT DID I DO?...

Bile hati da tak suke.. tapi still mcm nk sedap kan hati si bekas pujaan hati...

"U terlalu baik.. i ni jahat.. u tak knal lg i mcm mne. i mmg nk berubah.. tp still dlm proses.. tkt nnti i rosakkn u.."

Mase ni.. si bekas pujaan hati ni mula rase tenang.. rase mulianya hati dia ni.. rupanya sbb dia fikirkan aku.. sbb tu la dia tgl kn aku...mknenye dia terpakse... ye.. dia sbnrnye still sygkn aku..bisik hati kcil si bekas pujaan hati. (Padahal tertipu)

ehhhh... APA KAU INGAT INI DRAMA KER? INI REALITY LA..REALITY...

lepas tu si bekas pujaan hati ni... try la pujuk.. ajak jmpe.. mntak tolong tu ini.. mne tau boleh berbaik2 semula...

ehh kalo hati da tak suke..

mcm ini aje la jawapanye:

"tgok la.. i busy.. suruh la kwan u tolong.. u ni takde kawan ke?

ha.. mse tu la bz.. mse tu la xde mase.. dulu mse suke.. bkn main.. ko ade kt london pon sanggup terbang dtg nk jmpe.. nk tolong itu ini.. hoh!!

lagi satu...

bile hati da tak suke...

si bekas pujaan hati anta msg.. berniat untk memujuk dan memulihkan keadaan.. dia pon tulis mcm biase...

"U...."

jwapan si polan ni plak..

"ape?"

ha... tgok skang tgok... senang je hati berubah. tak terkesan ke dlm hati dia ape yg da dilalui bersama.. ksh syg yg si dia curahkan... bukan sng untk memberi rse ksh dn cinta pd seseorang.. bgitu mudah dilepaskan dan dibuang..tanpa ade rase belas, kasih dan syg.

Hati bile tak suke.. si bekas pujaan hati bertanye...

"why.. why are u being like this.. what's wrong with me..?"

Si polan jawab..

"I tak boleh suke kn u. yes mule2 i mmg ske kt u..tapi lame2 i x boleh.. i x suke semua psl u.. ur physical, ur attitude.. everything was wrong.." (BODS GILS)

Ha.. ko..hamek.. mcm tu la.. ayat skt hati smpi ke tulang itam.. huhu..

Well, ini adalah reality.. it really happened. Sbb tu kerie kate.. hati ni.. sesuatu yg sgt sukar untk dijelaskn. pelbagai alasan boleh diberi untk menyembunyi busuk nya hati seseorang.. atau kotornya hati seseorang..

orang hati nya bersih.. yg sering didorong dgn iman, cinta dan kasih pada Allah dan RasulNya..tdk akan sanggup melakukan perkara spt yg kerie cerita kn di ats..

SEBAB

1) Dia tak sanggup menyakiti hati makhluk dan hamba Allah yg lain.
2) Dia tau menghargai dan rase bersyukur atas kurniaan Allah terhadap diri dia.
3) Dia tau.. dia hnya la manusia biasa, dia tiada hak untk menyakiti hati insan yg lain.

Soal hati, soal perasaan jgn dipandang remeh. Kalo anda sakiti hati insan lain..Allah akn balas bile2 mase je sbb Allah itu maha adil.

Ape pon.. sekiranya anda pernah menghadapi perkara mcm ni.. anda jgn bersedih.. jgn berkeluh kesah.. sesungguh anda hanya perlu rase bersyukur sbb Allah telah selamatkan anda dari org yg mmg tdk layak untk anda. sesungguh Allah tdk pernah memungkiri janji pd hambaNya.. yakin ats apa yg ditakdirkan, percaya pada Nya seratus peratus.. inshaAllah anda akn nmpk hikmahnya.

Hati dan perasaan ni tak boleh dipaksa. sungguh pun hati itu di tangan Allah.. tapi, manusia diberi kelebihan oleh Allah untk memilih haluan msg2.. apa yg disuka dan apa yg tdk disuka.. jadi kite harus la bertanggungjawab ats pilihan yg kite lakukan..

ape yg pasti, jgn tersalah membuat pilihan.. biar skt di sini.. jgn sakit di akhirat sana.. sbb kite da tak leh nk patah balik da bila smpi sane. doa2 beribu kali pon Allah takkan dgr.. jd hargai la mase yg ada.. sementara doa kite msh di dengari oleh Nya, permintaan kita dimakbulkn oleh Nya.. kesusahan kita diringan kan oleh Nya.. Gunakan la sebaik mgkin spy tdk menyesal nnt..btol tak kwn2...?

hmm.. demikian la entry kerie untk kali ni.. harapan kerie.. kwn2 semua dpt renung2kn apa yg kerie smpaikn ini.. dan same2 berusaha ke arah kebaikan. amin..

ok la.. thanks for reading n following..:)

Wassalam..

2 comments:

prince aeril said...

lec sy kate kite ni gen Y

Topsy Kretts said...

Follow your heart, but be quiet for a while first. Ask questions, then feel the answer. Learn to trust your heart. cheers~