My precious kitties

PitaPata Cat tickers

Monday, October 15, 2012

Muslimah dan berhias.

Assalamualaikum,

Hai.. Kerie nak update satu cite. tapi takde la penting sangat pon ape yang kerie nak update ni. benda ni berkaitan dengan hidup dan pendapat kerie je. takde la berkait rapat sangat dengan kehidupan orang lain. Kerie nak cite pasal Muslimah.. Muslimah memang dah jadi topik kontroversi la skang ni kan... semua orang nak sentuh cite pasal muslimah. Ade yang kutuk, ade yang sindir, ada yang puji, ada yang bodek dan tak kurang juga ada yang bagi nasihat secara ikhlaaassss lagi terpuji...

Kalau cakap pasal muslimah, mesti sume orang ingat nak cakap pasal aurat kan? atau pasal tudung, atau pasal letak gambar kat fb atau pasal pasal pasal... tak pasal pasal je.. huahahaha. :P oke lah, tak kesah lah Muslimah ke tak kan... semua pompuan berkongsi satu kesukaan iaitu suka kan keindahan, kecantikan dan suka melawa atau berhias. Kerie ada terbaca ada satu pendapat yang mengatakan Muslimah ni takleh nak melawa, atau memakai sesuatu tu untuk tujuan melawa. Derrr... saya rasa kan saya tak setuju sangat la dengan pendapat dan pandangan sebegini. Disebabkan pendapat ni lah Muslimah yang baik-baik, jarang berdandan dan berhias, sudahnya sampai dah kahwin tak dipraktik kan. memang lah suami yang baik takkan  kesah kalau isteri dia dalam keadaan comot sekali pun, tapi kan apa salahnya kalau kita gandakan pahala dengan menyejuk kan pandangan suami kita. berhias depan dia bagi nampak cantik skit.

Ok2.. mesti ade orang yang da panas dengan pendapat kerie kan? hmm. maksud berhias di sini ialah, nampak cantik dengan cara bersederhana, maknanya nampak pleasant to others. takde la serabai, dengan muka pucat, dengan bau kepam masam hangit bacin segala bagai. Letak sikit wangian tak salah, tapi jangan sampai lalu sebelah orang pun boleh bau. Kita muslimat ni, bila jumpe sesame sendiri sudah tentu akan salam laga-laga pipi, skali terbau kawan kita bau masam bacin, da tentu kite terkutuk dalam hati. dah mengundang dosa kan?  berhias kerana Allah pun boleh. Habis tu takkan perempuan Islam nak nampak selekeh, hodoh dan tidak bersih. Itu bukan imej yang Islam inginkan. Menutup aurat denga sempurna tidak bermaksud kita tidak boleh berhias. Berhias dengan kadar sederhana. Jangan sampai kawan perempuan kite sendiri pun tak sudi nak pandang. kecantikan dan kesihatan fizikal wajib kita jaga sebagai tanda syukur kita pada Allah SWT.

Kerie memang suka berfesyen, kerie suka nampak lain dari yang lain. tapi tak bermaksud kerie nak semua Muslimah jadi macam kerie. Tak!! kerie tau kerie pun tak sempurna. Banyak yang harus diperbaiki, tapi kerie harap, para Muslimah bercantik-cantik lah kerana Allah. Bawa lah imej tersendiri, walaupun sempoi tapi dengan gaya yang menyedapkan pandangan. Kesihatan dan kebersihan wajib lah dijaga. Tak perlu jadi fashionista pon nak cantik.. berhias secara sederhana jangan sampai merubah kejadian Allah. Kerie percaya Islam tak pernah melarang wanita untuk kelihatan cantik. lagi satu, rendahkan hati, elakkan riak. semua yang ada pada kita dan pada orang lain adalah milik Allah. tak perlu kita bermegah-megah dengan apa yang kita pinjam. lainlah kalau memang mutlak hak kita.

Sampai sini saja tulisan kerie. bai.. Assalamualaikum.

No comments: