My precious kitties

PitaPata Cat tickers

Tuesday, April 24, 2012

Kalo masak pun rasa macam budak tadika punye masakan, baik takyah bukak bisnes la..

assalamualaikum

hai...

kali ni nak cite pasal orang meniaga. tau tak meniaga tu ape? meniaga tu maknenye bisnes. ok..? da paham? hmm.. bukan ape.. cume nak meluahkan kekesalan dan rase terkilan terhadap segelintir peniaga terutamanya yang Islam. Kadang-kadang diorang tu amik kesempatan. Jual mahal-mahal tapi barang tak berkualiti. ape lah diorang ni? duk fikir untung je.. nak kaya sampai sanggup gune cara kotor.

Yang paling kerie tak suke ialah peniaga makanan yang kerie pun taktau kenapa dia meniaga makanan dan macam mana dia boleh terasa yang diri dia layak untuk meniaga makanan. sesungguh nya sebilangan dari mereka ni memang serius... makanan yang diorang jual tak sedap langsung ok. Ntah ape rasa ntah, kadang tu tawar hebe je.. kadang tu rase da nak basi pon ade. Ape lah yang ade dlm fikiran diorang ni ek? ke diorang ni syok sendiri perasan masakan sendiri sedap.

Kerie tak kisah kalo nak jual mahal tapi makanan sedap. orang makan pun berbaloi je rase. Ni tak...dah lah tak sedap, kedekut plak tu, letak sikit je. Ade pernah tu kerie teringin nak makan megi yang mcm kite masak sendiri kat rumah yelah yang ade ayam, daging, telur dan bahan-bahan lain kan... maklumlah.. kat asrama mane la ade.kalo nak kene beli kat cafe. disebabkan terlalu teringin, kerie pun order lah kat satu cafe ni. teka ape, serius megi dia takde ape. kerie bayar RM 3.70 hanya dapat megi kosong dengan sebijik telur. memang lah kerie rase macam nak bunuh owner cafe tu kan. huh. sib baik lah kesabaran masih ade. so kerie diamkan aje. kerie tak makan pun. kerie pegi beli makanan lain. sejak dari tu memang kerie tak pegi da cafe yang memang terkenal sebagai kedekut tu.

Macam ni lah, bagi kerie lah... kalo ko takut rugi baik ko takyah berbisnes. kalo ko nak berbisnes cara kotor, baik ko tak yah jadi orang Islam.. sebab dalam Islam memang takde bisnes kotor-kotor ni. kalo nak sangat senang kat dunia sampai tak peduli dosa pahala, takpe... Allah bagi apa yang ko nak... tapi ingatlah nanti, masa ko akan sampai jugak. huhu...

K lah.. tu je nak cite. bai.

8 comments:

kura said...

amboi. mcm emosinyaa. hehehh

cahaya iman said...

org skg berniaga mmg mcm tu kak.. ade jugak yg berniaga sampai dengki kat orang lain smpi pakai bnde sihir. Tu lg la xpyh jd org islam. xpercaye dgn rezeki Allah.

Shiema Sufian said...

Makanan masakan sendiri tu sedap sebab ada keikhlasan dan kasih sayang. Tambah tambah makanan masakan ibu. Jangan salahkan mereka jugak sebab kadang kadang mereka pun tersilap sukat ke ape ke sbb banyak banyak kan.

gadis HIJAB said...

abes ko nak kate aku ni tak bleh bukak kedai makan la ye? ko ingat ko tu lawa sangat? eh eh...salah skrip plak. ko ingat ko pandai msk sgt? huh

Paradise Gal said...

cik shiema... hmm.. kalo ye pun nak jual, nak bagi makan kat org.. biar lah ikhlas, buat yang terbaik. ini kalau bagi org makan, rasa tak sedap, orang sakit hati, tak pasal2 menyumpah tuan kedai kan.. kite kalo nak berniaga makanan ni, kene amik kira semua benda. bila ade rasa tolak ansur kasih sayang nak jual kat orang.. kan ke elok, tu dituntut dalam Islam. habis tu setakat masakan mak or diri sndiri je yang boleh penuh kasih sayang. Ni lah salah kite... kite kene ade kasih sayang sesama islam.. baru lah hidup tu sejahtera. takde lah sambil lewa dan halai balai. kalo semua nak rase, ohhh aku bukanye ade kene mengene dengan ko, watpe aku nak buat yang elok2 untuk ko... macam mane lah Islam nak maju kak oi.

Paradise Gal said...

cik shiema... hmm.. kalo ye pun nak jual, nak bagi makan kat org.. biar lah ikhlas, buat yang terbaik. ini kalau bagi org makan, rasa tak sedap, orang sakit hati, tak pasal2 menyumpah tuan kedai kan.. kite kalo nak berniaga makanan ni, kene amik kira semua benda. bila ade rasa tolak ansur kasih sayang nak jual kat orang.. kan ke elok, tu dituntut dalam Islam. habis tu setakat masakan mak or diri sndiri je yang boleh penuh kasih sayang. Ni lah salah kite... kite kene ade kasih sayang sesama islam.. baru lah hidup tu sejahtera. takde lah sambil lewa dan halai balai. kalo semua nak rase, ohhh aku bukanye ade kene mengene dengan ko, watpe aku nak buat yang elok2 untuk ko... macam mane lah Islam nak maju kak oi.

Paradise Gal said...

cik shiema... hmm.. kalo ye pun nak jual, nak bagi makan kat org.. biar lah ikhlas, buat yang terbaik. ini kalau bagi org makan, rasa tak sedap, orang sakit hati, tak pasal2 menyumpah tuan kedai kan.. kite kalo nak berniaga makanan ni, kene amik kira semua benda. bila ade rasa tolak ansur kasih sayang nak jual kat orang.. kan ke elok, tu dituntut dalam Islam. habis tu setakat masakan mak or diri sndiri je yang boleh penuh kasih sayang. Ni lah salah kite... kite kene ade kasih sayang sesama islam.. baru lah hidup tu sejahtera. takde lah sambil lewa dan halai balai. kalo semua nak rase, ohhh aku bukanye ade kene mengene dengan ko, watpe aku nak buat yang elok2 untuk ko... macam mane lah Islam nak maju kak oi.

Paradise Gal said...

cik shiema... hmm.. kalo ye pun nak jual, nak bagi makan kat org.. biar lah ikhlas, buat yang terbaik. ini kalau bagi org makan, rasa tak sedap, orang sakit hati, tak pasal2 menyumpah tuan kedai kan.. kite kalo nak berniaga makanan ni, kene amik kira semua benda. bila ade rasa tolak ansur kasih sayang nak jual kat orang.. kan ke elok, tu dituntut dalam Islam. habis tu setakat masakan mak or diri sndiri je yang boleh penuh kasih sayang. Ni lah salah kite... kite kene ade kasih sayang sesama islam.. baru lah hidup tu sejahtera. takde lah sambil lewa dan halai balai. kalo semua nak rase, ohhh aku bukanye ade kene mengene dengan ko, watpe aku nak buat yang elok2 untuk ko... macam mane lah Islam nak maju kak oi.