My precious kitties

PitaPata Cat tickers

Thursday, December 8, 2011

HIDAYAH ITU MILIK ALLAH..

Assalamualaikum

hai..

ehe.. kerie nak bercakap sikit pasal agama boleh? err.. kerie tau kerie ade upload gmbr lam fb, kerie letak gambar lam blog n kerie bukan ustazah. tapi.. kerie nak cakap jugak. well.. kerie nak ckp ringkas je. sikit je tak banyak. pasal hidayah Allah. Ya.. setiap dari kite ni tak semua dapat rasa seperti para wali merasa, tak dapat rasa seperti para alim ulama' rasa. sebab.. hidayah Allah ini bergantung jauh mana Allah nak ia sampai dalam lubuk hati kite. Hidayah ni disampaikan dalam bermacam-macam bentuk. ada orang selepas bunuh 100 orang pon masih diberi hidayah oleh Allah, dan akhirnya mati dalam keimanan. Ada orang da berzina, da minum arak, da berjudi.. tapi masih sampai hidayah Allah kpd mereka. malahan mereka menjadi lebih baik, lebih yakin dengan Allah, iman mereka teguh dan tak goyah.

Tapi ade orang, dari kecik dijage diri dgn baik, tak pernah melaku kan dosa besar, buat ibadat bersungguh-sungguh tapi hidayah yang satu itu, iaitu nikmat cinta pada yang Esa tidak dapat dirasai. dia mungkin buat sebab tau hukum Allah, sebab tau dia beragama islam, dapat pahala buat amal ibadat. kene seksa kalo buat dosa. tapi hatinya, kite belom tau same ada mampu berpegang teguh 100% pada Allah atau tidak.

Ada jugak, hidayah terpampang depan mata, tapi dibiarkan.. tidak diendah. disebut name Allah, tetapi tidak merase dan memahami makna disebalik apa yang disebut. sebab tu, ade orang tengah buat maksiat pon, tak segan silu sebut nama Allah. ya Allah... kerie pon kadang-kadang ade begitu. ampun ya Allah. Kerie sangat tak bersetuju bile orang menghalal kan perbuatanya dengan berkata, nak wat camne, aku tak dapat hidayah lagi. ha.. tu sebenarnye macam menyalahkan Allah plak. kalo ko jawab macam tu pon bukan boleh selamat kan ko dari hukuman Allah. tetap kene balon jugek beb. Memang hidayah itu hak milik Allah, tapi Allah tu kan maha pengasih, penyayang, pemurah. tak pernah Dia kedekut nak memberi kepada hambaNya. kalo betol kite nak hidayah dari Allah, setiap kali kite solat, kite bace fatihah mintak hidayah dari Nya.. dan sebab tu solat dapat menghindarkan diri kite dari perbuatan keji dan mungkar. kalo korang rase perbuatan mungkar korang tu tak kurang-kurang jugek laupon da solat, renung-renungkan lah.. ade ler salah mane2 tu. jangan putus asa, berusaha lagi. ok..? :)

Jadi tu je tazkirah kerie hari ni. bersyukur lah kite bile ditimpa kesusahan, kerana bagi orang beriman kesusahan itu adalah nikmat, kesusahan itu adalah kasih sayang Allah. :) Wallahua'lam.

2 comments:

kura said...

moga moga gua dpt hidayah. sobs.

JIJI YU said...

hidayah tu milik ALLAH..tp dia nak kita yang berusaha meraihnya