My precious kitties

PitaPata Cat tickers

Monday, December 26, 2011

Kawen tak semudah ABC, 123 n alif ba ta

Assalamualaikum..

Hai..

Lagi beberape hari da nak msk tahun 2012, bermakne usia kerie semakin lanjut sebagai anak gadis. Putera idaman ni lambat sangat nak masuk minang. huhu. takpe lah. jawapan yang lebih tepat sebenarnye ialah, jodoh belom sampai lagi. Allah itu maha mengetahui. Apa yang jadi dalam hidup kite adalah pengaturan yang terhebat dan terbaik dari Allah. Jadi kerie redha.. bukan pasrah ok. Pasrah tu kerie menyerah. Redha tu maknenye kerie terima dengan hati yang ikhlas. :P

Tujuan entry ni bukan nak bebel pasal tahun 2012, juga bukan nak wish selamat hari natang natal. Tujuan kerie nak pesan baik-baik kat sume tak kira anak teruna ke, anak gadis ke, anak duda ke, anak janda ke.. mak janda ke, pak duda ke.. tak kire. sume termasuk. Ni, kalo nak kawen, buat keputusan tu timbang lah berkati-kati kebaikanye dan keburukanye. timbang molek2. Jangan ikutkan sangat nafsu amarah ke lawammah ke. Ikut nafsu mutmainah je. hahaha.. bukan. nafsu mutmainah tu susah nak capai tu. he.. maksud kerie, jangan diikut kan hati sangat bile berkeputusan nak kawen. ikut hati mati jadinye. Tapi kalo hati tu bersih.. takpe.

Kerie bercite pasal ni sebenarnye sebab kerie mendapati, ade ramai jugak ek org kawen sbb risau diri da semakin tua. orang sekeliling da kawen, tapi dia tak kawen-kawen lagi. Ade jugak yang kawen sebab ex bf/gf or orang yang dia suke da kawen. Punye nak tunjuk yang dia pon boleh kawen jugak. sanggup rembat ntah mane ceruk lelaki/perempuan yang dia jumpe untuk kawen. tapi hati sebenarnye tak rela. kawen just untuk konon2 nak ubat hati yang lara ataupon nak elak malu.  kalo terubat takpe, kalo dibuatnye hati tu keras, tableh nak lupe jugak pakwe ke makwe lame, tak ke naya pasangan tu? Kesimpulanye, kawen itu tak semudah ABC, tak semudah 123 sebab kawen tu kite bawa ke akhirat kelak. bukan sekadar dua tiga tahun atau bertahun2 punye cite. Betol tak?

K dah. bai. :P

1 comment:

emeliena said...

yeahh kerie. setuju sangat .
nak kahwin, tapi ilmu tu tak cukup.
last-last bercerai-berai, hidup merana. (NAUZUBILLAH)

btw, hai.. salam sahabat (: