My precious kitties

PitaPata Cat tickers

Saturday, October 29, 2011

Talk on Somalia's crisis: challenges to peace, 25/11/2011

Assalamualaikum

hai...

Ade cite baru lagi lah. hehehe. Hari selasa yang lalu bersamaan dengan tarikh seperti di dalam tajuk entry ni, kerie pegi satu talk anjuran IMMU tentang somalia crisis. Semenjak kerie suda semakin menginjak kepada usia tua ni, kerie semakin suka kepada majlis ilmu. Kerie suke attend talk, suke membace dan suke melihat sesuatu yang boleh membuat kerie berfikir secara kreatif, kritis dan innovative. bagus bukan? jadi kalo nak menerapkan nilai2 macam ni, sile sambung belajar ke peringkat yang lebih tinggi dan tinggi dan tinggi. Bukan ape, bile korang da sambung belajar, nak tanak korang kene rajin gak.. supaya tak fail exam, supaya dapat jawab soalan si bijak pandai. so kite kene explore sendiri semua ilmu-ilmu yang ade. InsyaAllah.



Walaupon talk ni berkaitan dengan somalia yang tdk tergolong dalam komuniti Malaysia, tapi mereka ni sume adalah Muslims. Dan sebagai orang Islam, kite perlu mengambil tahu tentang saudara seislam.. kite bertanggungjawab atas sume tu.

Talk tersebut telah disampai kan oleh lecturers uia sendiri iatu Dr. Abdi Omer dan Dr Haryati Sharima Abdul Majid iaitu lecturer kerie sendiri. Alhamdulillah, i learn many new things from the talk. Now i know how the condition of Muslims in Somalia, who are they, what they have and i know that they have high spirit to gain knowledge, they still go to school even though they know that they might not be able to see their family again. They risk their life for knowledge. Tak macam kite, siap ponteng sekolah segala bagai.. huhu..

Dr. Abdi omer sedang berkate-kate
Ni lah dr.haryati. :)
Memang sayu, sedih tengok condition diorang. Dr. Haryati salah seorang sukarelawan Mercy Malaysia yang pergi melawat n menolong orang-orang kat Somalia baru-baru ni. Dia baru balik dari sane dalam 2 minggu lepas, so dia menceritakan experiences dia kat kitorang mase talk tu. Dr.haryati adalah salah seorang psychologist yang membantu diorang dalam menyediakan rawatan mental. cool kan? Selain Dr. haryati, sorang lagi clinical psychologist dari HUKM, Miss loh sit fong pon pegi jugak. :)

Ini adalah kerie ketika hari kejadian.
Ape yang kerie ingat dari talk tu, Dr.haryati cakap, seperti yang kite sume sedia tahu, Allah tidak akan membeban kan hambaNya dengan bebanan yang mereka tidak mampu tanggung. Yes.. bebanan di Somalia bukan bebanan mereka sahaja, ia adalah bebanan semua umat Islam di seluruh dunia. Umat Islam mampu tanggung bebanan itu sekiranya kite semua bersatu. InsyaAllah. So, Mercy Malaysia ade buat campaign untuk menderma text books kepada rakyat somalia. kalo kite tak mampu nak bagi duit, kite boleh dermakan text books kite yang kite da tak gune kepada mereka, sebab mereka ni sangat2 nak belajar dan sangat2 cintakan ilmu. kalo sesape nak derma boleh pm fb kerie k...

Sekian, sampai sini je. k bai.

5 comments:

Unknown said...

maknanya engko dah makinmatang le tu..engko lagi berumur dari aku kahh

Soul Seeker said...

wahh gambar dlm rektori :)

Hirdayu Rahmat said...

hum... saya hargai komen awak dalam entry bulu mata tadi. tapi saya terpaksa delete entri tu... sebab ade yang tak suka.

sy bukan menunjuk nunjuk. tapi, entahlah. saya cuma hepiiii dapat main benda yang kita suka.


saya minta maaf, tengah nak luah perasaan...kat awak... kesia. awak...kne bace ni...


kadang kan...orang tak tahu kan ape maksud blog personal. hummmm...

Hirdayu Rahmat said...

ehh.. akak.... maya bukan cakap tentang komen akak..... betulll...

saya cume meluahkan kat akaaaak, sebab ade komennnn dr fb....


bukan akakkk... ye kak ye. sy minta maaf.. akak jangan salah fahammmm ^_^ tau !

bukan akak naaa ^__^

Hirdayu Rahmat said...

saya baik ja dengan akakkk ^_^

salam blogger ^__^